Photobucket Photobucket Photobucket

Monday, November 8, 2010

Rahsia Khusyuk dalam Solat .

Assalamualaikum dan selamat pagi ..
i nak share lagi hari nie ..
tentang rahsia khusyuk dalam solat ..

Ada seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusuf , dia sangat warak dan sangat khusyuk solatnya . namun dia selalu khuatir kalau - kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnye lebih ibadahnya , demi memperbaiki dirinya yang selalu dirasanya khusyuk .

Pada suatu hari , Isam menghadiri majlis seorang Abid bernama Hatim Al- Isam dan bertanya .
"Wahai Aba Abdurrahman , bagaimanakah caranya tuan solat ?."

Hatim itu berkata : " Apabila masuk waktu solat , aku berwudhuk zahir dan batin ."

Isam bertanya lagi : " bagaimana wudhuk zahir dan batin itu ?. "

hatim berkata : " Wudhukr zahir sebagaimana biasa ,iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air . Sementara Wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuk perkara .
iaitu :


Seterusnya Hatim berkata : "Kemudian aku pergi ke masjid , aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat . Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah ada dihadapanku , syuga di sebelah kananku , neraka di sebelah kiriku , malaikat maut berada di belakangku . Dan aku bayangkan pula bahawa seolah - olah berdiri di atas titian 'Sirratul Mustaqim' dan aku menganggap solat ku kali ini adalah soalat terakhir bagiku , kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik .
Setiap bacaan dan doa dalam solat kufahamkan maknanya , kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk , aku bertasyahhud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas . Beginilah aku bersolat selama 30 tahun ."

Apabila isam mendengar , menangislah die kerana membayangkan ibadahnya yang kkurang baik bila dibandingkan dengan Hatim .

p/s : Ya Allah , macam mana kite bersolat u all semua ?. Pastinya tak khusyuk .. asyik ingat makan , asyik ingat orang tu , orang nie .. I sendiri juga leka dalam solat .. Same - same lah kite berubah .

No comments:

Post a Comment



rainbow Pictures, Images and PhotosJom Tulis Sinierainbow Pictures, Images and Photos